Monday 15 November 2010

BANJIR KILAT DI NEGERI SEMBILAN BERPUNCA DARIPADA PROJEK LANDASAN KERETAPI

Di Pulau Pinang, kerajaan PR telah mengambil keputusan untuk memberhentikan buat seketika projek landasan berkembar ini. Tidak tahu pula bila agaknya MB Negeri Sembilan akan mengambil tindakan yang berani seperti di Pulau Pinang.

Oleh: amkns
"Bukan di Kedah saja Menteri BN mendakwa projek landasan keretapi berkembar memburukkan keadaan banjir. Malahan di Negeri Sembilan juga perkara ini berlaku. Tapi bila berlaku di Negeri Sembilan, TV1, TV3, Utusan Malaysia bacul dan pengecut untuk siarkan di berita utama mereka. Kesian, kesian orang Negeri Sembilan, orang Rembau pula tu, tak siapa yang mendengar keluhan anda sebelum ini. Kawasan selamat UMNO lah katakan.
CHENGKAU ULU DITENGGELAMI AIR

CHENGKAU , Rembau - Hujan lebat selama kira-kira dua jam, petang kelmarin mengakibatkan lebih 10 rumah di Kampung Chengkau Ulu, dekat sini ditenggelami air setinggi 1.5 meter.
Penduduk mendakwa, kejadian banjir itu merupakan paling buruk berlaku di kampung itu setakat ini, dipercayai berpunca projek landasan keretapi berkembar Seremban- Gemas berdekatan kampung terbabit.

Mohd Fuad berkata, sebelum ini kawasan berkenaan pernah dinaiki air, tetapi tidak seteruk kali ini.

Dia tidak menolak kemungkinan ia berpunca daripada projek landasan keretapi berkembar Seremban-Gemas berdekatan kampung itu.

PROJEK LANDASAN KERETAPI PUNCA BANJIR BURUK DI KEDAH

PROJEK landasan berkembar yang menjadi antara projek kesayangan bekas Perdana Menteri yang seorang itu, akhirnya disahkan sebagai punca banjir terburuk melanda Kedah dan Perlis sejak minggu lalu.

Dan paling mengejutkan dakwaan itu bukan datangnya daripada parti pembangkang, tetapi daripada menteri kabinet sendiri, Datuk Chor Chee Heung!

Chee Heung, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, berkata projek landasan keretapi berkembar itu diakui menjadi punca banjir buruk kali ini, terutama kerana pelaksanaannya tidak diseiringkan dengan pelan kecemasan jika bencana seperti banjir berlaku.

Beliau mendedahkan bahawa kepincangan yang dicetuskan oleh projek mega itu, telah menyebabkan air menenggelami sebahagian besar kawasan yang tidak pernah dilanda banjir sebelum ini. Dan termasuk dalam kawasan dimaksudkan beliau ialah taman di mana beliau tinggal kini!

"Saya telah tinggal di taman ini sejak 1985 dan tidak pernah air naik sehingga ke dalam rumah. Sekarang air naik empat kaki dalam rumah saya dan kawasan berdekatan," katanya.
Dakwaan Chee Heung yang juga Ahli Parlimen Alor Setar memang ada rasionalnya kerana beliau memahami kawasan terbabit dan rumahnya pula dinaiki air.

Turut didedahkan Chee Heung ialah kegagalan pihak berkenaan menyediakan pelan kecemasan sehingga air banjir tersekat oleh landasan berkembar yang dibina. Aliran air itu kemudian melanda kawasan lain yang tidak sepatutnya banjir.

Beliau yang kecewa dengan keadaan banjir paling buruk berlaku itu bagaimanapun berkata telah memaklumkan masalah yang ditimbulkan oleh projek landasan keretapi berkembar kepada Menteri Pengangkutan, datuk Seri Kong Cho Ha.

Double-tracking project worsened flood situation in Kedah - Chor

PETALING JAYA: The floods in Alor Setar had been worsened by the electrified double-tracking railway project, Housing and Local Government Minister Datuk Chor Chee Heung said.
He added the outflow of the water was affected by the tracks themselves, adding that contingency plans to allow water to flow out should be in place.

Chor said he had informed Transport Minister Datuk Seri Kong Cho Ha on the matter.
As a result of the poor outflow, areas which were not seriously flooded before were now submerged in several feet of water, he added, citing Taman Lumba Kuda, Taman Golf, Taman Rakyat and Taman Malaysia as examples.

Chor, who is Alor Setar MP, stay with his family in Taman Lumba Kuda.

“My house is now under four feet of water. We have been staying there since 1985, and this is the first time water has come into the house. There had been floods before, but only the roads were inundated,” he said.

Chor had not been back to his house since Thursday as he was visiting other flooded areas and directing the Fire and Rescue personnel on the rescue work.

He said his relatives had to come to offer help to his wife.

Chor also attributed the poor rescue work in the flooded areas to the lack of experience by the PAS-led state government in dealing with the situation.

KERAJAAN AKAN KAJI DAKWAAN LANDASAN BERKEMBAR PUNCA BANJIR DI KEDAH

ALOR SETAR: Kementerian Pengangkutan akan mengkaji sama ada projek pembinaan landasan kereta api berkembar (EDTP) dari Ipoh ke Padang Besar menjadi punca berlakunya banjir besar di Kedah awal bulan ini.

Timbalan Menteri berkenaan Datuk Abdul Rahim Bakri berkata kementerian akan mendapatkan pandangan dari Jabatan Pengairan dan Saliran dan Jabatan Alam Sekitar mengenai perkara itu.

"Kami prihatin dengan rungutan masyarakat, jadi kami akan mendapatkan pandangan kontraktor kedua-dua jabatan itu tidak lama lagi," katanya kepada pemberita selepas mendengar taklimat Malaysia Airport Holdings Bhd di Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim di Kepala Batas di sini, Sabtu.

Beliau berkata pada 2005, Kedah turut mengalami banjir besar sedangkan pada ketika itu projek EDTP belum dimulakan.

"Hujan yang sangat lebat juga boleh menyebabkan banjir yang dikatakan sebagai paling buruk dalam tempoh 35 tahun, bagaimanapun kami pasti akan mencari kebenaran mengenai dakwaan itu," katanya.Terdahulu, Abdul Rahim diberi taklimat mengenai keadaan banjir yang turut menjejaskan lapangan terbang itu baru-baru ini.

Sebanyak 60 penerbangan dibatalkan apabila lapangan terbang itu terpaksa ditutup dari 2 Nov hingga Khamis lepas berikutan landasannya dinaiki air.-BERNAMA

No comments: