Monday 6 December 2010

KHIR TOYO MENGAKU TIDAK BERSALAH DIDAKWA BERHUBUNG PEMILIKAN DUA LOT BANGLO MEWAH

Adakah ini satu lagi pementasan teater oleh Najib Up Co? Ketika Pak Lah menjadi PM, macam ini juga, Kasitah Qhadam didakwa, tetapi apa dah jadi dengan kes nya? Eric Chia?
Kita tanya Rais Yatim kalau dia masih ingat dengan 18 kes profil tinggi yang katanya akan dibawa kemuka pengadilan, apa dah jadi?
Dalam kes Si anak Toyo ini, diantara kemungkinan yang bakal berlaku ialah :
i. Tiada Kes Prima Facie
ii. Bukti tidak cukup untuk dijatuhkan hukuman.
Cuba kita rujuk dengan kes - kes yang melibatkan orang - orang UMNO seperti dibawah ini.
Bekas Ketua Pemuda UMNO WP, Datuk Norza Zakaria,
ADUN Lenggeng, Mustafa Salim,
Bekas Setiausaha UMNO Bhgn Wangsa Maju, Ramli Abdul Manan,
ADUN Mesra UMNO, Osman Jailu dan Jamaluddin Mohd Radzi
Bekas ADUN Jelai, Datuk Omar Othman
Peguam Negara baru sahaja pulang menunaikan fardhu haji, harap - harap dia faham akan tanggungjawab yang dipikul ini.
Sama - samalah kita tunggu dan lihat pementasan ini........

Khir Toyo hadapi tuduhan berhubung pemilikan tanah, banglo
Bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo, hari ini dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini berhubung pemilikan dua lot tanah dan sebuah banglo di Seksyen 7 di sini.
Khir, 45, mengaku tidak bersalah dan minta dibicarakan selepas pertuduhan dibacakan terhadapnya di hadapan Hakim Azhaniz Teh Azman Teh.Beliau didakwa telah mendapatkan untuk dirinya dan isteri, Datin Seri Zahrah Kechik, 45, suatu barang berharga dengan suatu balasan yang beliau ketahui tidak mencukupi iaitu dua lot tanah dan sebuah rumah yang terletak di alamat No 8 & 10, Jalan Suasa 7/1 L, Shah Alam, daripada Ditamas Sdn Bhd melalui Pengarah Ditamas, Shamsuddin Hayroni, dengan harga RM3.5 juta, sedangkan hartanah itu telah dibeli oleh Ditamas pada 23 Disember 2004 dengan harga RM6.5 juta.
Khir didakwa melakukan kesalahan itu di kediaman rasmi Menteri Besar Selangor, di Jalan Permata 7/1, Seksyen 7, Shah Alam, pada 29 Mei 2007.
Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Panjang merangkap Ketua Pembangkang DUN Selangor itu didakwa mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga dua tahun atau dengan denda atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.
Pendakwaan dijalankan oleh Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail, yang dibantu Ketua Unit Pendakwa Raya Jabatan Peguam Negara, Datuk Tun Abdul Majid Tun Hamzah.
Khir diwakili peguam M Athimulan dan Mohd Afifuddin Hafifi.
Beliau adalah Menteri Besar Selangor ke-13 dan memegang jawatan itu dari Ogos 2000 hingga Februari 2008. - BERNAMA

No comments: